Vi samler inn data gjennom cookies, slik at vi kan forbedre opplevelsen din og nettsiden vår. Du kan alltid endre samtykket ditt ved å åpne “cookie-innstillinger”-knappen du finner nederst på nettsiden vår. Se vår personvernserklæring for mer informasjon.
AvslåGodkjenn
cookie
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

STARC

STARC (forkortelse for ‘Standardised Augmented Reality Communication’), grunnlagt av Jan Groth, er et Content Management System (CMS) som leverer løsninger for bestilling, ordreadministrering og ytelsesmonitorering av fotorealistiske annonse- og produktplasseringer i direktesendt TV.
Utfordring

TECHPROS ble forespurt om å utvikle frontend/UX (brukeropplevelsen) for løsningen og profileringen til STARC.

Team
Marius
CPO and Senior UX Designer
Nina
Senior UX/UI Designer and Frontend Developer
Milosh
UX/UI Designer
Selskap
STARC
Investeringsår
STARC
Gründer
Jan Groth
Investert
4,8% – 1.125MNOK
Type Investering
Arbeid for aksjer
Andel
4,0%
Sektor
Annonsering
Løsning

En demo-løsning ble utviklet for å gi en god demonstrasjon av hvordan løsningen fungerer, inkludert nye moduler for bestilling av AR-plasseringerløsninger for å håndtere flere brukertyper og funksjonalitet som muliggjør nødvendig informasjonsdeling på tvers av disse aktørene.

Fremgangsmetode

Med utgangspunkt i en teknisk ‘proof-of-concept’, fikk Marius innledningsvis oppgaven med å identifisere hva som måtte gjøres for å gjøre løsningen til et fungerende system for sluttbrukere. Han har også ansvar for UX design og testing, og sikrer god kommunikasjon og logistikk mellom backend og frontend for å sikre at alle delene fungerer godt sammen og at alt er klart for frontend-utvikling. Videre forbedrer han UX designet og skissene som Nina vil implementere i frontend. Han sørger for god kommunikasjon og logistikk mellom backend og frontend, og binder sammen disse delene når de tilhører to forskjellige selskaper. I samarbeid med Mylder planlegger han hvordan API-en skal fungere, og planlegger deretter med Nina hvordan dette skal implementeres i frontend. Det ble bestemt å implementere et rammeverk og teknologier som er velkjente for annonsører i både løsningen og profilen, med sikte på å minimere nødvendig opplæringstid for potensielle kunder/annonsører ved bruk av løsningen. Dette aspektet har blitt prioritert både i utformingen av selve løsningen og i dens profilering. Milosh fikk fullt ansvar for å utvikle og designe nettsiden til STARC. Han tilpasset sine ideer i henhold til teknologien som ble benyttet for å bygge nettsiden, og tok hensyn til begrensningene som fulgte med, som for eksempel begrensninger i animasjon og kompleksitet.

The first impression when looking at an application is visual. Therefore, if the application has an interesting and easy-to-use UI interface with an approachable design, it can create a positive impression. When a company invests time and resources into creating a good visual impact, it creates trust that the application is professional and well-developed with good code.

- Milosh
UI Designer

Tjenester levert
  • Demo for CMS løsningen
  • Profilering - Logo, nettside, PR materiale
Teknologi
  • HTML
  • CSS 
  • WebFlow
  • Løsningen er et API i Backend som Frontend bygger oppå
  • Frontend skrives i React og TypeScript med framework i MUI

Prosjektbilder
No items found.
Fakta om kunden

Jan Groth har erfaring innen salg og har jobbet innenfor media og startups siden 2010. Han grunnla en app kalt VIAMO som brukte Shazam-teknologi og tilleggsinformasjon for å gjenkjenne TV-innhold. Appen ble raskt kjøpt opp av MTGx, der han jobbet i to år. I samme tidsrom solgte Jan et annet startup. Noen av hans venner, som senere startet The Future Group (Senere Pixotope og Velixio Group), begynte å jobbe med et prosjekt som fokuserte på mobil og TV med kul grafikk for et interaktivt gameshow. Han begynte å jobbe hos The Future Group og hadde ansvar for alt kommersielt salg til TV-kanaler. Han arbeidet mye med salg av grafikk til live TV, inkludert arrangementer som Eurovision Song Contest, Super Bowl og Red Bull - altså mange spennende prosjekter. AR og grafikk på TV-sendinger gikk fra å være noe som kun de jobbet med, til å bli noe mange andre også begynte med. Jan begynte å tenke på hvordan man kunne gjøre dette kommersielt og hvordan annonsører kunne være til stede. I en fotballkamp er det mange tilskuere på stadion, men enda flere seere på TV. Derfor vil det være mer interessant for annonsører å bli eksponert på TV enn på stadion. Dette var bakgrunnen for ideen om STARC - som ble stiftet i juli 2020. Hvis dette skal skaleres til for eksempel 200 arenaer der Mercedes Benz skal være til stede med ulike språk og budskap, trenger man et system som systematiserer det. Systemet må vite hvilke ressurser som er tilgjengelige på hvilken arena til enhver tid, hvor mye organisk skjermtid de har og hvor mange seere som ser på.

Kundereferanse

STARC verdsetter god og åpen kommunikasjon på tvers av alle ledd, og setter pris på den avslappede atmosfæren på kontoret til TECHPROS - der det er lavterskel for å stille spørsmål, uansett hvor “dumme” de kan virke. Vi setter også stor pris på TECHPROS sin rolle i å skape et solid grunnlag i Oslo, som bidrar til bedre kommunikasjon og forbindelser i kontrollerbare miljøer.

En av STARC sine største utfordringer er at verden har endret seg mye siden vi startet for 1,5 år siden, og det er nå mindre villighet til å ta risiko. Investorene krever mer overbevisning og tid for å lære seg hva løsningen vår handler om, og hvor smart den faktisk er. Jan mener at “TV-kanaler vil hente inn mer annonsepenger, og annonsører vil ha noe nytt: dette er en kul løsning, og den påvirker ikke produksjonsflyten på en negativ måte”. Jan har tidligere erfaring fra tre startups, men nå venter han på muligheter som kan åpne seg innen TV-verdenen.

Det er en kontinuerlig balanse mellom det å ha dyktige konsulenter og ikke å spre ressursene for tynt. STARC ønsket å ha et lite team som er eksperter på hva de gjør, og heller bruke litt mer tid på å finne de riktige menneskene, enn å ha et stort team der kommunikasjonen kan bli mer komplisert.

Jan Groth
CEO and Founder
hos
STARC
Hvorfor
STARC

«Vi ønsker å jobbe med selskaper og gründere som har særdeles solid domenekunnskap om sin bransje. I tillegg er teknologien spennende i kraft av at den muliggjør AR-basert annonsering, og fordi dette er et marked i stor vekst.

Vi ser gode muligheter for å komme inn i bransjen og markedet tilknyttet denne typen annonsering, samtidig som det gir oss og våre ansatte muligheter til å jobbe med fremtidsrettet teknologi. Vi vurderer STARC som en startup der vi både har gode muligheter for å tjene på vår investering, og opparbeider oss kunnskap og kompetanse innen AR/VR gjennom innovasjon og nyutvikling.»

Andreas Øwre
CEO and Founder hos Techpros AS